21 nov 2014

Paleo Slowcooker freezer meals

Omdat het hier rond een uurtje of 16.00 altijd spits is en iedereen moe en hongerig en hangerig is het niet het beste tijdstip om te gaan koken. We eten hier al om 17.00 omdat de kleinste smurf om 18.00 al omvalt van de slaap.
Voordat wij van start gingen met Paleo was ik al erg geïnteresseerd in "Slowcooker Freezer Meals" Ik heb een vriezer (zelfs een vrij grote) en een slowcooker (een vrij kleine dat dan weer wel) dus geen reden om niet te starten met dit project. De nieuwe "ik ben geen plofkip meer" kip van de AH was in de aanbieding dus een mooie maand om te beginnen aan dit project. Ik heb 5 maaltijden uitgezocht die in de slowcooker konden. twee ervan zijn geen slowcooker recepten, maar eigenlijk is er weinig wat je niet in de slowcooker kan mikken :D (ja zelfs lasagna en wentelteefjes kan je er in maken, maar die zijn dan weer geen Paleo.)
De voorbereiding viel me 100% mee. Gewoon tussendoor af en toe een uitje snijden, een knoflook en zorgen dat we alle boodschappen in huis hebben. Ipadje erbij met recepten, ziplock zakjes en klaar :D
Dit zijn de dingen die ik geleerd heb
Zorg ervoor dat je de dingen invriest in een formaat dat ook daadwerkelijk IN de slowcooker past, zorg dat de ziplocks gevuld en al helemaal droog zijn voordat je ze invriest... als oplossing voor deze twee dingen ga ik mooie bakken kopen. beter voor het milieu, voor de portemonnee en voor de indeling van de vriezer! nu nog even leuke bakjes vinden.
de eerste gerechten waren beide een succes. eentje was daadwerkelijk in de slowcooker en eentje gewoon in de pan op een laag pitje gebakken. Het is onze favo "makkelijke maaltijd" misschien niet volledig paleo vanwege de kruiden, maar dat is een ander projectje voor in de toekomst. (voor als ik tijd heb enzo :D) men neme een grote bak shoarma, een grote zak verse sperziebonen en wat kerriepoeder. Verdelen over 2 ziplocks en invriezen maar. dit hebben we opgewarmd in de koekenpan, maar 3/4 uurtjes op laag in de slowcooker moet ook lukken!
Het tweede gerecht was creamy chicken tomato soup. Deze was niet snel genoeg "gaar" maar desondanks wel al lekker. Ik ga wel op zoek naar iets dat hem wat steviger maakt. De tweede dag was de soep heerlijk, maar nog steeds een waterig goedje met brokken erin. Het is dat mijn staafmixer stuk was. maar ik vermoed dat als je de kip eruit haalt en de staafmixer er in zet, je een heerlijke romige soep heb. die kip gaat uiteraard weer terug de soep in :D (o en ik heb minder kip toegevoegd dan het recept zegt. vond dat zelfs nog veel)
paleo vriezer maaltijd
De boerenkool/kip was het niet. Simpelweg de structuur. de smaak was nog niet eens zo heel vies, maar niet voor herhaling vatbaar. misschien ooit nog eens met verse boerenkool ipv diepvries, maar dat was niet verkrijgbaar.
De cashewchicken was HEERLIJK! we hadden er bloemkoolrijst bijgedaan, zeker voor herhaling vatbaar! Ik heb niet zoals in het recept eerst de kip gecoat en gebakken in de pan, maar wel eerst het tapiocameel in de ziplock gedaan, kip erbij en goed geschud. hierdoor blijft de saus lekker aan de kip hangen.
cashew kip met bloemkoolrijst
De pompoensoep was precies de goede substantie (je moet hem pureren, dus even lastig als je staafmixer stuk is, maar steeds een schepje in de blender werkte ook :D) wel was hij wat pittig, wat onze oudste (3) niet zo een goed plan vond.

De volgende keer zal ik wat meer foto's maken en de aangepaste recepten posten! Eet smakelijk allemaal.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten